Op 17 juni 1863 werd de private spoorwegmaatschappij “Societé Anonyme du Chemin de fer d’Ostende à Armentières” gesticht. Deze maatschappij kreeg in 1864 een vergunning om een spoorweglijn van Oostende over Torhout en Ieper naar het Franse Armentières aan te leggen en uit te baten. Vanaf daar was een verbinding mogelijk naar Parijs. Oostende ontwikkelde zich als badstad en wilde de Parijzenaars met een relatief snelle verbinding naar de kuststad lokken. Dat daarbij de in Noord-Frankrijk werkende seizoensarbeiders mee konden sporen was een opsteker.
Het eerste gedeelte van de lijn Oostende-Torhout werd op 22 maart 1868 officieel ingehuldigd.
De spoorlijn kende twee trajecten: het eerste traject vertrok van het station Oostende-stad richting Snaaskerke en trok over het grondgebied van de gemeente Stene.
In 1946 wordt het Station Oostende-stad gesloten. De lijn naar Torhout werd meer naar het oosten verlegd en loopt nu via Zandvoorde. In mei 1963 spoorde de laatste trein en werd de verbinding Oostende-Torhout vervangen door een busdienst.
Het tweede tracé van de spoorweglijn werd door de provincie West-Vlaanderen uitgebouwd tot een recreatief gebied voor wandelaars en fietsers, beter bekend als de groene 62.
Het eerste tracé op grondgebied van Stene was tot voor kort nog te volgen in het landschap maar is nu helemaal opgeslorpt door de nieuwe verkaveling Baanhof.
Aan de hand van tientallen foto’s en documenten uit privébezit kunnen we terugblikken naar een nostalgisch verleden toen de trein nog door het Steense landschap stoomde.
- 1 en 2 november: tentoonstelling is open voor het publiek van 14.00 uur tot 18.00 uur.
De toegang is zoals steeds gratis en iedereen is van harte welkom
Locatie: de molen van Stene, Stenedorpstraat
Info: heemkringschorre.steene@telenet.be
Twee brochures zullen beschikbaar zijn:
- één uitgegeven door de Heemkring ’t Schorre Steene over de lijn 62 met klemtoon op Stene
- een tweede brochure uitgebracht door Wefis, waarbij meer de post en het filatelistisch aspect van de lijn Oostende-Armentières aan bod komt.
Reacties